
 1

AMERİKAN MİLLî ARŞİVLERİ BELGELERİNE GÖRE ALTMIŞLI YILLARDA TÜRK 
BASINI 

 

Ülkelerini Türkiye’de temsil eden yabancı diplomatik misyonların birinci görevleri Türk 

siyasetindeki gelişmeleri an be an merkezlerine aktarmak ve temsil ettikleri ülkelerle 

Türkiye arasındaki ilişkilerin gidişatını etkileyebilecek her türlü hususu rapor etmektir. 

Ancak sanılanın aksine bu raporlar sadece ve sadece Türk siyasi hayatını 

kapsamayıp günlük hayattan, kültür faaliyetlerine, kültür faaliyetlerden basın yayın 

âlemine kadar son derece geniş bir konu yelpazesini içerir. Bu makale ile 

yayınlanmakta olan belgeler altmışlı yılların popüler gazetelerinden Yeni İstanbul, 

Akşam, Tercüman gazeteleri ve Yön, Akis dergileriyle ilgilidir. Yeni İstanbul ve 

Tercüman ile ilgili belgelerin ilginç yanları gazete yönetimlerinin ileriye dönük 

planlarını Amerikan Başkonsolosluğu yetkilileri ile paylaşmalarıdır. Bu belgelerin 

diğer bir ilginç yanı Amerikan Başkonsolosluğu’nun bu dergi ve gazetelerle ilgili 

yorum ve tespitleridir.  

 

TERCÜMAN İLE İLGİLİ BELGE1 

 

Amerikan Başkonsolosluğu, İstanbul 

12 Nisan 1967 

  

Konu: Tercüman Tirajı Arttırmak İçin Presler Satın alıyor  
 
Tercüman'ı yayınlayan 33 yaşındaki çalışkan işadamı Kemal Ilıcak 11 Nisan tarihinde 

İngiltere'den beş yeni Web Ofset baskı makinesi aldığını söyledi.  Makineler Mayıs 

ayında teslim edilecek ve muhtemelen Haziran ayı ortasında işler durumda olacak. 

Presler saatte sekiz sayfalık 25.000 gazete basma kapasitesine sahipler. Preslerden 

iki tanesi halihazırda kullanılan kiralık makinelerin yerine gazetenin İstanbul'daki 

merkez tesislerine yerleştirilecek. Diğer üçü Ankara, İzmir ve Adana'ya yerleştirilecek 

                                                 
1 NARA, RG 59 General Records of the Department of State-General Foreign Policy Files 1967-1969 Box 394, 
12 Nisan 1967 tarih PPB 9 TUR POL 12 TUR sayılı belge. 



 2

ve İstanbul'da hazırlanan plakalardan baskı yapacak. Bu yeni bölgesel tesisler hem 

dağıtım maliyetlerini azaltacak, hem de Tercüman'ın uzak köy ve şehirlerde, özellikle 

Doğu Anadolu'da yaşayan okurlara, Hürriyet hariç, rakiplerinden önce erişmesini 

sağlayacaktır.  

 

Bu tevsii uzun zamandan beri planlanmıştı ancak finansman sağlamadaki güçlükler 

nedeniyle gecikmişti. Ilıcak'a göre, gerekli finansman  Ziraat Bankası'ndan alınan iki 

milyon Lira  kredi ile Ilıcak ailesinin ortağı Henri Maçoro'nun aynı tutardaki sermaye 

yatırımı ile nihayet sağlandı.  

 

En son açıklanan resmî tiraj rakamlarına göre (Şubat 1967 rakamları) Tercüman 

200.000’lik sınırı aştı ve 206.317’lik bir tirajla millî gazeteler arasında ikinci sıraya 

yükseldi.  Ilıcak, gazetenin görünümünü iyileştirecek  ve dağıtımını hızlandıracak yeni 

presler sayesinde tirajı daha da arttırılabileceğine ve bir yıl içinde iki prese daha 

ihtiyacı olabileceğine inanmaktadır. Tercüman 539.401 nüshalık bir tiraj ile Hürriyet'in 

şimdilik elinde sıkıca tuttuğu bir numaralı mevkiiyi hedeflemektedir. Türkiye'de 

faaliyet gösteren Amerikan şirketlerinin Tercüman'a yeterli ilan vermediklerinden 

daima şikâyet eden Ilıcak şimdi ise yükselen tirajının aynı şirketleri reklam 

bütçelerinden daha geniş bir payı Tercüman'a ayırmaya zorlayacağını ümit 

etmektedir. 

 

Bu arada Ilıcak gazetecilik dışındaki faaliyetlerine devam etmektedir. Bunlar arasında 

bir ithalat-ihracat şirketi ve gayrimenkul yatırımları var. Hepsi de gayet başarılı. 

 

YORUM: 
 

Ilıcak Başbakan Demirel'i yaklaşık ayda bir kere Ankara'da ziyaret etmekte, gazetesi 

Demirel hükümetine kuvvetli destek vermeye devam etmekte. Böylece gazetenin 

tirajındaki bir artış basının hükümete verdiği desteği arttıracaktır. Mamafih Tercüman 

okurlarının her halükârda AP’yi destekledikleri de çok muhtemel. 

 

Tercüman'ı diğer hükümet yanlısı İstanbul gazetelerinden ayıran özellik AP'nin 

popülaritesinin dayandığı Menderes mistiğini galiba kapmış olmasıdır. AP'nin yarı-

resmî yayın organı Son Havadis'in aksine Tercüman  AP çizgisini müdafaa etme 



 3

amacıyla polemiklere girmekten sürekli kaçınmakta;  en büyük rakibi Hürriyet'in 

aksine köşe yazarları kullanmakta; Haber'in aksine muhafazakâr bakışı geniş bir 

şekilde ortaya koyan durumlardan kaçınmakta; Yeni İstanbul, [Babıali’de] Sabah ve 

Bugün'ün aksine dinî konulara önem vermekte ancak dengeli bir tutum izlemekte. Bu 

üç gazetenin belirgin vasıflarından olan İslâm fanatizmi ve Türk ırkçılığı 

eğilimlerinden bilinçli bir şekilde kaçınmakta. Tercüman'ın yayın siyasetinin başarılı 

olmasını sağlayan formülü teşkil eden esas unsurlar şunlar: millî ve uluslararası 

haberleri İstanbul’un en ciddi günlük gazeteleri olarak kabul edilen Cumhuriyet, Yeni 

Gazete ve Milliyet kadar ciddi bir şekilde değerlendirme; kanunların müsaade ettiği 

ölçüde Menderes'ten ara sıra saygılı bir şekilde söz etme; dinî konulara saygılı ancak 

fazla göze batmayacak bir şekilde yer verme ve başyazılarda ara sıra dinî konuları 

tartışma; Atatürk'ün dil inkılâbı ile dinî inkılâplarına oldukça zeki ve ölçülü bir şekilde 

muhalif olma; CHP ve özellikle partinin lideri İsmet İnönü'yü şiddetli eleştirme; AP'yi 

destekleme; özel sektörü destekleme ve Komünizme muhalefet yapma. Tercüman'ın 

Birleşik Amerika'ya karşı dostane bir tavrı var. Sık sık Amerika yanlısı haberlere yer 

vermekte  ancak çoğu zaman Amerika aleyhtarı bir karikatür dizisini de devam 

ettirmekte. Genel olarak Tercüman'ın formülü, Türk terimlerine göre, ılımlı 

muhafazâkar olarak tanımlanabilir. Daha fazla okur elde etmedeki başarısı da geniş 

sayıdaki okur yazar Türklerin halihazırdaki durumları hakkında büyük ölçüde fikir 

vermektedir. 



 4

YENİ İSTANBUL İLE İLGİLİ BELGELER2 

 

Amerikan Başkonsolosluğu 

İstanbul 

27 Ağustos 1968 

Görüşme Notu 

 

İştirak edenler: Erol Dallı, Genel Yayın ve Yazı İşleri Müdürü, Yeni İstanbul, 

        W. Demitz, Enformasyon Memuru Vekili, 

      Richard G. Brown, Siyaset Memuru. 

 
 
Dallı, Kayhan Sağlamer’le birlikte Genel Yayın ve Yazı İşleri Müdürlüğünü yürüttüğü 

Yeni İstanbul’un geleceği için yaptıkları planları tartıştı. Tirajın 90.000’e ulaştığını 

(“hatta Ruslar sayesinde belki bu ay 150.000”), gazeteye daha ciddi bir vasıf 

vermeden önce bir dereceye kadar sansasyonel bir yayın çizgisi sürdürerek 

önümüzdeki birkaç ay içinde tirajı daha da yükseltmeyi ümit ettiklerini söyledi. 

Çekoslovakya’nın SSCB tarafından işgal edilmesi nedeniyle Türkiye’nin, ilişkilerinde 

belki bazı düzenlemeler gerektirse de, NATO üyesi kalması gerektiğini vurgulayan 

bugünkü başyazıyı tartıştık.3 Dallı başyazılara bazen katkıda bulunduğunu, fakat bu 

başyazının (eski Akis mensubu ve şimdi köşe yazarı Kurtul Altuğ’un büro amiri 

olduğu) Ankara’da yazıldığını ima etti. Dallı Yeni İstanbul’un Cumhuriyet kadar aşırı 

solda olmayacağını fakat daha çok ılımlı solcu Milliyet’le rekabet edeceğini söyledi. 

Milliyet’le hükümet yanlısı sansasyoncu Hürriyet arasında bir boşluk mevcut 

olduğuna mutabıktı. Bu boşluğu Yeni İstanbul başarılı bir şekilde doldurabilirdi. Sonra 

böyle bir boşluğu bilinçli olarak aradığını ve orada bulduğunu ekledi. (Şüphesiz Yeni 

İstanbul’u hem siyasi renk, hem de tiraj açısından Milliyet ile Hürriyet arasında 

200.000 – 600.000 bir yere getirmek istiyor) 

 

                                                 
2 NARA, RG 50 Box 394, State Dept Records, Central Foreign Policy Files 1967-1969, 10 Eylül 1968 tarih PPB 
9 TUR sayılı belge ve ekindeki 27 Ağustos 1968 tarihli görüşme tutanağı. 
3 “Paktlar ve Ülkeler”, Yeni İstanbul, 27 Ağustos 1968. 



 5

Dallı bu sabah Cumhuriyet’ten Yılmaz Çetiner’in kendisini ziyaret ettiğini söyledi. 

Çetiner kendisine uzun yıllar Yazı İşleri Müdürü olduğu Cumhuriyet’i özlediğini 

söyledi. Bulunduğu yeni mevkiinin kendisine verdiği imkânlardan çok memnun 

olmasına rağmen, eski gazetesinin kilit mevkilerinde bulunan birçok çalışanını 

kaybetmesinden dolayı güçlüklerle karşı karşıya olmasından dolayı üzülmüştü. 

Cumhuriyet’in editörlük mesuliyetlerinin birçoğunun Genel Yayın Müdürü Ecvet 

Güresin’in üzerinde olduğunu, genç ve nispeten tecrübesiz Mehmet Barlas’ın ise Dış 

Haberler Müdürü Sağlamer’in mesuliyetlerini devraldığını söyledi. Dallı’ya göre, Türk 

Dışişleri Bakanlığı’nın teleksini kullanarak Prag’dan Yeni İstanbul’a haber gönderen 

Sağlamer Çekoslovakya krizini izlemekte çok başarılı olmuştu. Dallı, Yeni İstanbul’un 

Cumhuriyet’ten gelen kendisi, Sağlamer ve diğer gazetecilerin dışında daha fazla 

tecrübeli gazetecilere ihtiyacı olduğunu söyledi. Dallı Yeni İstanbul’un sahibinin tam 

desteğiyle, başta Tercüman’ın mükemmel spor bölümünden olmak üzere, diğer 

gazetelerden gazeteci toplamaya çalıştığını da ekledi. Dallı sendika tarafından 

belirlenen şartlar yüzünden gazetecilik okullarından yeni mezun olanların işe 

alınmalarının çok zor olduğunu söyledi. 

 

Dallı’nın dediğine göre Yeni İstanbul uzun vadede başarılı olmayı hedefliyor. Bu 

yüzden gazeteyi hanımların okuması için kocaların gazeteyi eve getirmelerini 

sağlayacak tefrika romanlar yayınlamaya devam edecek. Böylece çocuklar Yeni 

İstanbul’u evlerde de görebilecekler. Tefrikalar aynı zamanda Anadolu’daki köylüler 

gibi boş vakitleri çok ve eğlence imkânları az olanlar için de cezbedicidir. Dallı’ya 

göre Hürriyet basit ve düzgün yazı üslûbu, cinayet ve seks haberlerinin bolluğu 

nedeniyle Anadolu’da çok başarılı olmuştu. Anadolu’da en çabuk büyüyen gazete ise 

fanatik dinî görüşleri nedeniyle bir tehlike teşkil eden Bugün’dü. Yeni İstanbul’un ılımlı 

bir etkisi olacağını ummaktadır. Eğer Trabzon’da ve daha sonra diğer Doğu illerinde 

ilk basılan gazete olabilirse, sabah sokaklarda satışa çıkan ilk gazete olarak piyasayı 

ele geçirecektir. Dallı, Yeni İstanbul’u gerçek bir millî gazeteye dönüştürmeyi 

istediğini söyledi. 

 



 6

YENİ İSTANBUL İLE İLGİLİ BELGE4 
 
Amerikan Başkonsolosluğu 

10 Eylül 1968 

 
Konu: Yeni İstanbul – Aşırı Sağdan Ortanın Soluna 
 

Yeni İstanbul, bir yıl önce İstanbul’da yayınlanan aşırı sağ görüşlü üç gazeteden 

biriydi. O zaman bir yaşında olan Bugün (3 Eylül 1968 tarihinde 80.000 tirajı 

olduğunu iddia ediyordu. Halbuki %30 iadesi vardı ve amacı tirajı 150.000’e çıkartıp 

“komünist” gazeteleri aşmaktı) ve (geçen yıl 15.000’in üzerine çıkamayan) Babıali’de 

Sabah gibi İslâm’ı yücelten Yeni İstanbul (geçen seneki  26.000’lik tirajını şimdi üç 

mislinden fazlaya katladı) azınlıklara, masonlara ve Türkiye’ye karşı düzenlenen 

yabancı “komplolar”a karşı sansasyonel saldırılarda uzmanlaşmıştı. Gazete zaman 

zaman Amerika, zaman zaman da AP aleyhtarıydı; yabancı düşmanlığı rengini 

taşıyan bir tepki gazetesiydi. Türk hayatını etkileyen neredeyse her şey, aralarında 

başını İslâm’a göre örten bir kadın yazarın da yer aldığı, Yeni İstanbul yazarları 

tarafından İslâm’a göre tefsir ediliyordu. 

 

Solcu Cumhuriyet gazetesinden Yeni İstanbul’a transfer olan mini etekli bir genç 

bayana göre yeni Yeni İstanbul’un sahibi, hâlâ tirajı arttırmanın sihirli formülünü 

arayan aynı adam: Kemal Uzan. Bu bayanın raporu düzenleyen Konsolosluk 

yetkilisine söylediğine göre, Uzan eski çalışanları tarafından masonları “teşhir eden” 

tefrikaların gazete için iyi olacağına kolaylıkla ikna edilen “çılgın” bir adam. Bu bir işe 

yaramayınca gazeteyi daha önce muhafazakâr Tercüman gazetesinde çalışan (ve 

şimdi Tercüman’a dönen) CHP üyesi Oktay Verel’in yönetimine teslim etti. Verel, 

Konsolosluk yetkilisine Yeni İstanbul’da daha ılımlı bir siyaset güdeceğini söyledi ve 

bir süre böyle bir siyaset güttü. Gerçi mason aleyhtarı tefrikalar devam etti ancak 

bunlar zamanla azaldı ve sonra terk edildi, fakat sansasyonel yazılar devam etti. 

Bunlar arasında zaman zaman azınlık, hükümet veya Amerika aleyhtarı lezzetli 

yazılar da vardı. Uzun bir Ermeni aleyhtarı tefrika daha yeni sona erdi.5 Ankara 

                                                 
4 NARA, RG59, Box 394, State Department Records, Central Foreign Policy Files, 1967-1969, 10 Eylül 1968 
tarih ve PPB 9 TUR sayılı belge ve ekindeki 27 Ağustos 1968 tarihli görüşme tutanağı. 
5 “Ermeni Meselesi ve Perde Arkası”, Yeni İstanbul, 8 Temmuz - 16 Ağustos 1968. 



 7

kökenli, CHP yanlısı “Akis’ler sütunu” başlıklı sütunun yazarı Kurtul Altuğ AP’yi ve 

onu destekleyen Amerikan Büyükelçiliği’ni eleştiren bazı yazılar yayınladı. Yeni 

İstanbul daha sonra 8 Temmuz 1968 tarihinde “Amerikan Büyükelçisi Parker Hart’ın 

Amerika’nın en büyük casusluk ajansı CIA’e gönderdiği gizli belgeler”i yayınladı. 

Belgeler “yıldızı yükselen popüler gençlik lideri, eski TMTF Dış Münasebetler Müdürü 

Deniz Gökkılıç’a yapılan Amerika’yı ziyaret teklifi” ile ilgiliydi.6 Elbette İngilizce 

okuyabilen Yeni İstanbul okurları, bu belge fotokopilerinin Birleşik Amerika’nın Kültür 

ve Eğitim Mübadelesi programı çerçevesinde bir yabancı ziyaretçinin ABD’ye davet 

edilmesi konusunda Dışişleri Bakanlığı ve diğer kurumlara gönderilen tasnif dışı 

(mahrem olmayan) telgraflar olduğunu görebilirler. Fakat Yeni İstanbul [bu haber 

sayesinde] iki veya üç gün süreyle aynen aşırı solcu Akşam gazetesi kadar okundu. 

 

Bu olaydan az sonra Cumhuriyet’in Dış Haberler Müdürü Kayhan Sağlamer 

Konsolosluk yetkilisine, Cumhuriyet’in Sorumlu Yazı İşleri Müdürü Erol Dallı ile 

kendisine altışar bin lira maaş gibi müstesna bir ücretle Yeni İstanbul’un ortak Genel 

Yayın Müdürlüğü’nün teklif edildiğini söyledi. Gazete sahibi kendilerine, tirajı 

arttırdıkları sürece, personel almada ve gazetenin çizgisini belirlemede tam serbesti 

veriyordu.7 Sağlamer Yeni İstanbul’un “gizli” belgeleriyle alay etti ve kendi idaresinde 

bu gibi saçmalıkların meydana gelmeyeceğine söz verdi. Sağlamer ve Dallı’ya göre 

Yeni İstanbul eskisine kıyasla daha sorumluluk sahibi olacak ve Cumhuriyet kadar 

aşırı solcu olmayacak. Gazete halen AP aleyhtarı çizgidedir fakat Sağlamer ve Dallı 

yönetimi devraldıklarından beri Amerikan aleyhtarı bir eğilim yoktur. 5 Eylül 1968 

tarihinde de Yeni İstanbul’un Amerika’yı tenkit eden yazarı Nizamettin Nazif 

Tepedelenlioğlu, İzmir limanında bulunan USS Chelton savaş gemisinde düzenlenen 

basın toplantısında sıcak bir şekilde karşılandıktan sonra Amerikan donanması ve 

denizcilerini öven, donanmaya ve denizcilere “hoş geldiniz” şeklinde seslenen bir yazı 

yazdı.8 

 

                                                 
6 Erdoğan Arıpınar, “Amerika, Türk Gençlik Kuruluşlarına el atmış”, Yeni İstanbul, 8 Temmuz 1968 / “Gençlik 
CIA’yı telin etti”, Yeni İstanbul, 9 Temmuz 1968 / “Bu  çirkin Amerikalı oyunudur”, Yeni İstanbul, 10 Temmuz 
1968 / “Gizli Teşkilat CIA, TMTF’yi sabote etti”, Yeni İstanbul, 11 Temmuz 1968. 
7 Gazete bu yönetim değişikliğini 9 Ağustos 1968 tarihinde ilan etti. 
8 Nizamettin Nazif Tepedelenlioğlu, “Amerika’nın Chelton gemisi, Albay Gibson ve Denizcileri”, Yeni İstanbul, 
5 Eylül 1968. 



 8

Yeni İstanbul yön değiştirdi 

 
Bundan üç yıl önce idi. Yeni İstanbul Gazetesi el değiştirmiş, gazete, karısının parası 

ile servet yapmış Kemal Uzan’ın malı olmuştu. Kemal Uzan genç yaşında eline emek 

sarfetmeden pek çok paralar geçtiği için kendini pek zeki addediyordu. Bu zan ile 

perde arkasında kalmayı tercih etmiş, kudurduğu “Yeni Gazetecilik Limited 
Şirketi”nin başına kardeşi Yavuz Uzan’ı getirerek gazetenin imtiyazını ona 

bırakmıştı. 

 

Kemal Uzan gazeteyi aldıktan kısa bir süre sonra, çeşitli ticari oyunlarla Yeni 

İstanbul’un kurucusu Habib Edip Törehan’dan gazetenin tesislerini de ele geçirmeği 

başarmış, o tarihlerde gazetede çalışan gazetecilerin işlerine teker teker son vermişti. 

Ancak bu temizlik sırasında fikir işçilerine kanuni hakları olan kıdem tazminatlarının 

kuruşunu ödemedi. Babıâli’ye yerleşen sonuncu müteahhit patron Kemal Uzan, 

böylece daha ilk adımda mahkemelere düştü, hâkimlerin huzuruna çıkarak kıdeme 

hak kazanmış gazetecilerin haklarını vermeye mecbur edildi.  

 

Zaman ilerliyor, başlangıçta kendisini eski bir Demokrat Partili ve milliyetçi 

mukaddesatçı olarak gösterme çabası içinde bulunan Kemal Uzan, daha sonraları, 

iktidar partisini yıpratmak gayretiyle Başbakan Demirel ve hükûmetine en akla 

gelmez suçlamalarda bulunuyor, hükûmeti ve Adalet Partisini merhum Başbakan 

Menderes ile eski Demokrat Partilerine karşı imiş gibi tanıtmak istiyordu. 

 

Kemal Uzan kendisine uzun bir süre milliyetçi, muhafazakâr ve mukaddesatçı bir 

gazete patronu hüviyeti vermişti. Bu hüviyeti ile de okuyucuyu belirli bir zaman için 

aldatmayı başarmıştı. Ancak ne var ki bir süre sonra Uzan’ın maskesi aşağıya 

düşecek ve hakiki çehresi ortaya çıkacaktı.  

 

Nitekim de öyle oldu. Yeni İstanbul’da temizlik tekrar başladı. Genç bir milliyetçi yazar 
“Fikirleri ve yazıları şahsi menfaatlerim ile bağdaşmıyor” gerekçesi ile Kemal 

Uzan tarafından gazeteden uzaklaştırıldı. Bu genç yazarı, Başyazar Prof. Orhan 

Turan ile Atiye Keskin, Osman Yüksel Serdengeçti ve Tarık Buğra’nın ayrılmaları 

takip etti. Kemal Uzan bu ayrılmalarla da yetinmedi. Gazetenin Genel Yayın Müdürü 



 9

Ahmet G. Elgin ile Yazı İşleri Müdürü Yücel Hacaloğlu’nun işine de son verdirdi. O 

Yücel Hacaloğlu ki Uzan’ın kaprisi ile neşredilen tedbirler kanununa aykırı bir yazıdan 

dolayı on ay hapis cezasına çarptırılmıştı, şimdi gözünün yaşına  bakılmadan kapı 

dışarı ediliyordu. Temizlik müteahhit patrona göre bitmemişti. İstanbul’dan muhabir 

Hulusi Yavaşlar’ın, Ankara’dan parlâmento muhabiri Tanzer Gürsu’nun işlerine son 

verildi. MP Genel İdare Kurulu üyesi olan Ankara temsilcisi İstiklâl Yaradılış, rütbe 

tenzili suretiyle İdare Müdürlüğüne getirildi. Uzaklaştırılan bu fikir işçilerinin yerlerine 

CHP’li Oktay Verel, Kurtul Altuğ, TİP’li Teoman Erel, Güneri Cıvaoğlu, Erdoğan 

Tokmakçıoğlu, Necdet Çardak gibi gazeteciler getirilirken, yazarlardan Hâce 

Münevver Ayaşlı da gazeteden uzaklaşmak mecburiyetinde bırakıldı. 

 

Artık  Yeni İstanbul, karısının serveti ile zengin olan müteahhit patron Kemal Uzan’ın 

ellerinde, özellikle CHP ve sola kaymıştı. Ve bundan sonra bir Son Havadis’in değil, 

bir Ulus’un rakibi olacaktı.  

 

Başlığın kenarında “Muhafazakâr, mukaddesatçı ve Milliyetçi gazete” sloganı 

bulunan Yeni İstanbul’un devamlı yön değiştiren müteahhit patronu Kemal Uzan’ın 

midesinden ve kesesinden başka bir ideoloji tanımadığı anlaşılıyordu…  

Yakın bir gelecekte Kemal Uzan’ın yeni yeni oyunlarına şahit olacak, hatta Yeni 

İstanbul gazetesinin “Ulus Gazetesi” matbaasında basılmaya başladığını 

gördüğümüzde hiç hayret etmememiz gerekecektir.9 

 

Biz Neyi Savunuyoruz? 

 
Yeni İstanbul Gazetesi, Türk basınında hiçbir yayın organına nasip olmayan bir 

okuyucu kitlesinin, sevgisini, sempatisini üzerinde toplayarak, sekiz ay gibi kısa bir 

süre içinde Türkiye’nin en yüksek tiraj yapan gazetelerinden biri haline gelmiş 

bulunuyor.  

 

                                                 
9 “Yeni İstanbul yön değiştirdi”, Politika, 5 Şubat 1968. 



 10

Türk basınında, okuyucudan bu derece, kısa bir süre içinde, böylesine olumlu not 

alan yayın organının elbette okuyucularının zihinlerinde düğümlenmiş bir takım 

sorulara cevap bulması gerekmektedir.  

 

Yeni İstanbul  Gazetesi, Babıâli’nin en eski gazetelerinden biri, ama en çok satan 

gazetelerinden biri değildi. Son sekiz ay içinde ardı ardına sıralanan hamleler, 

kadrolarda yapılan değişiklikler, Yeni İstanbul’u bir bakıma fikir platformunda 

hükümleri tartışılan, kamuoyunu etkileyen ve artık başa güreşen gazete mertebesine 

ulaştırdı. 

 

Bir kere, kesin olarak belirtmek zorundayız ki, Yeni İstanbul Gazetesi’nin öteden beri 

bilinen değişmez niteliği, milliyetçiliğidir.  

 

Bu gazete, Türk basınında demode olmuş, 19. asır milliyetçiliğini değil, ama, modern 

milliyetçilik anlayışının ışığı altında ulusumuzun çıkarlarını kayıtsız, şartsız, ve hiç 

taviz vermeden savunmağa kararlı ve ısrarlı bulunmaktadır.  

 

Bilinmelidir ki, Yeni İstanbul Kemalizmin dışında tüm “İzm” lere sempati 

beslememekte. Türk ulusunun çıkarlarını ancak ve ancak, Atatürk’çülük, prensipleri 

ve demokratik yöntem Anayasa ilkeleri içinde korunabileceğine inanmaktadır. Bu 

gazete, Türkiye’nin kaderini bugün ellerinde bulunduranları yeteneksiz, samimiyetsiz 

bulduğu için belirgin niteliği muhalefet olan ama tarafsız bir halk gazetesidir.  

 

Yayın politikasında Yeni İstanbul için önemli olan okuyucularına, en taze, en renkli 

haberleri ulaştırmak, bunun yanı sıra ülkenin sorunlarına çözüm yolu göstermektir. 

 

Yeni İstanbul’u yönetenler sosyal adalete, ülkenin bağımsızlığına, demokratik rejime, 

insan haklarına yürekten inanmışlardır. 

 

Dinimizin, siyaset pazarında bir ticari meta gibi kullanılmasına asla rıza göstermezler. 

Atatürk’ün koyduğu “Laiklik” ilkesini şuurlu bir şekilde savunurlar.  

 

Yeni İstanbul’un dış politika görüşleri, öyle sanıyoruz ki, ulusumuzun çoğunluğunu 

teşkil edenlerin düşüncelerini yansıtmaktadır. Ülkemizin bağımsızlığına karşı, 



 11

nereden gelirse gelsin, her türlü harekete büyük bir cesaretle karşı konulacaktır. 

Gerek Doğu’lu, gerekse Batı’lı komşularımızla olan ilişkilerimizin, yararlarımız 

açısından değerlendirilmesini yapmayı ve ona göre vaziyet almayı prensip kabul 

ediyoruz. Örneğin, Batı’lı antlaşmalar içinde NATO bizim için, çok yanı ıslâh edilmesi 

gereken Batı’lı bir ittifaktır, ama NATO olmasa da, Türkiye var olmakta devam 

edecektir. 

 

Bu kısa, fakat Ana noktaların okuyucularımız tarafından bilinmesinde, sayısız 

faydalar görmekteyiz. Yeni İstanbul, milliyetçi, devrimci, Atatürk’çü, sosyal adaletçi, 

bir gazete olarak fikir plâtformunda, tarafsız haber, renkli muhteva, “Albenisi” olan 

tertibiyle gazetecilik alanında, mücadeleci kişiliği içinde, savaşa devam edecektir. 

 

Öyle sanıyoruz ki, Yeni İstanbul okuyucuları, bu satırları okuduktan sonra, Yeni 

İstanbul’un istikrarlı bir politika içinde, kendi hizmetlerine devam edeceğine büyük 

inanç hissi duyacaklardır...10 

 

                                                 
10 Yeni İstanbul, “Biz Neyi Savunuyoruz”, Yeni İstanbul, 13 Ağustos 1968. 



 12

 

AKİS İLE İLGİLİ BELGE11 

 

AMERİKAN BÜYÜKELÇİLİĞİ, ANKARA 

5 Ocak 1968 

 

Konu: Akis'in ölümü 
 

Türkiye'nin haftalık siyaset dergisi Akis 1968 yılı başı itibariyle yayınını durduracağını 

ilan etti.  

 

Akis’e ilginin azalmasının birçok nedeni vardır. Daha önce olduğu gibi İsmet İnönü 

[artık] haber değeri olan bir şahsiyet değil. Akis çoğu zaman [İsmet] Paşa'nın ne 

düşündüğünü öğrenmek için satın alınıyordu. Genellikle Paşa'nın Akis'i yayınlayan 

damadı Metin Toker'e bilgi sızdırdığı veya dergiyi balon haber uçurmak için kullandığı  

kabul edilirdi.  Günlük basında siyasi yorumların çoğalmasıyla birlikte haftalık siyasi 

dergiler gittikçe daha az  popüler olmakta. Toker, etkili Milliyet gazetesinde sütun 

sahibi olmasından ve Demirel hükümetinin Akis'in acı tenkitlerine maruz kalan 

Menderes hükümeti kadar kolay bir hedef olmamasından etkilenerek yayına son 

vermiş olabilir. 

 

Hem CHP, hem de AP'deki siyasi gözlemciler (CHP Genel Sekreteri Bülent Ecevit 

dahil olmak üzere) Akis'in  halihazır tirajının on binin altında olduğuna inanmaktalar. 

Bazı gözlemciler Akis'in kapanma sebebini Toker'in daha kârlı bir geçim şekli 

araması, Kim (ortanın solu CHP) ve Ant'ın (TİP yanlısı) Akis'in okur kitlesine derin bir 

şekilde nüfuz etmelerine bağlamaktalar. Akis'in 31 Aralık 1967 tarihli son nüshasında 

derginin hikâyesi yer almakla.12 

 

Akis özlenecektir. Kim, Ant, Yön ve Yarın dergileri gibi sadece bir haftalık siyaset 

dergisinden ötesinde bir şeydi. Bir müesseseydi. Dedikodu sütunu daima ağız 

sulandırıcı ve genellikle doğru idi. Tiyatro ve müzik tenkitleri yüksek vasıflı yazılardı. 
                                                 
11 NARA, RG General Records of the Department of State – General Foreign Policy Files 1967-1969 Box 394, 5 
Ocak 1968 tarih PPB 9 TUR sayılı belge. 
12 “Akis’in Hikayesi”, Akis, sayı 12, 31 Aralık 1967, s. 16-20. 



 13

Türk liderleriyle ilgili biyografik bilgiler de faydalı idi. Time modeline göre hazırlanmış 

dikkati çeken bir formatı ve gazetecilik üslûbu vardı. Konu sorumsuz gazetecilik bile 

olsa bile hiçbir zaman hassas konulara parmak basmaktan kaçınmadı. En son 

saldırıları genellikle TİP’e ve liderlerinden Behice Boran’a karşıydı. Boran’a karşı 

düşmanlarını sevince boğacak bir üslûpla yapılan saldırılar şahsi kapitalist eğilimlerini 

teşhir eden yazılardı.  

 

Amerikan hükümeti ve Türkiye’deki Amerikan varlığı favori hedefleri arasındaydı. 

Zaman zaman Akis’in yorumları muzip iftiralar âlemine de indi. Özellikle Kıbrıs 

krizinin cereyan ettiği 1964 yazında, Üçüncü İnönü Koalisyonu’nun istifa ettiği 1965 

yılının Şubat ayında ve Dickson mektubu olayının ortaya çıktığı 1966 yılının Temmuz 

ayında.13 Derginin sık sık üstünde durduğu konulardan biri elde çok zayıf delil 

olmasına rağmen Amerikan hükümeti-CIA’nin Türkiye’nin içişlerine kötü bir şekilde 

karıştığı iddiasıydı. Bir yıl kadar önce Metin Toker ve karısı ciddi bir trafik kazası 

geçirmiş, Amerikan TUSLOG Hastanesi’ne kaldırılmış ve Bayan Toker’in hayatı 

burada kurtarılmıştı. Ertesi hafta Toker Amerikan Hastanesi’nin etkinliğini lâyıkıyla 

takdir ettiğini ancak bunun Amerikan Hükümeti’nin siyasetini beğendiği anlamını 

taşımadığını ifade eden bir yazı yayınlamıştı.  Böyle bir beyanın dürüstlüğünün kanıtı 

olduğuna inanıyordu. 

 

Gelecek hafta Akis’in son sayısını çıkartıyoruz ve 1968’ten itibaren [çıkan] bu 

derginin yayınına son veriyoruz.  

 

Bu haberi bildirirken içimde hissi bir ezikliğin bulunduğunu tahmin etmek zor değildir. 

Başta Metin Toker, benim ve arkadaşlarımızdan bir çoğunun ilk çocuğumuz AKİS’tir. 

AKİS, çocuklarımızın hepsinden evvel doğdu, bizim elimizde büyüdü. Gençliğimiz 

uzun yıllarını o aldı bize çok meşakkat taddırdı, fakat verdiği şeref, iftihar vesilesi, 

mutluluk bunların hepsinden üstün oldu. AKİS ile Türkiye’de ciddi aktüalite dergisi 

çeşidinin temelini attık, 100 bin tirajın üstüne çıkan ilk Türk dergisi olduk, bir derginin 

memleket siyasî hayatında yerini gösterdik ve kamuoyu üzerindeki tesirini belli ettik. 

 
                                                 
13 “Dickson mektubu” olayı şudur. Tabii senatör Haydar Tunçkanat bir Türk ajanının Türkiye’de görevli E.M. 
rumuzlu bir Amerikalı’ya verdiği, onun da Türkiye’de ayrılmış olan Amerikan Büyükelçiliği Kara Ataşesi  
Albay Dickson’a bir mektup ekinde yolladığı Türkiye’deki gelişmelerle ilgili bir raporu ele geçirmiş ve bunu 
kamuya açıklamıştı. Bkz. “Bir Zabıta Vakası!”, Akis, Cilt XXXVI, sayı 630, 16 Temmuz 1966, s. 4-7. 



 14

Bugün AKİS’in yayınına son vermemizdeki sebep ne ilgisizlik, ne satışsızlıktır. 

AKİS’in son aylardaki tiraj ortalaması 23 bindir. Ancak bu ve buna eklenebilen reklâm 

portföyü AKİS’i arzuladığımız  bir dergi olarak çıkarabilmemize yeterli değildir.  

 

İçinde yaşadığımız devrin bir özelliği, basının bir büyük endüstri haline gelmiş 

olmasıdır. Bir derginin tek başına bir müessese olarak yaşayabildiği günler geride 

kalmıştır. Düşünmek lâzımdır ki Collier’s kapandığı zaman tirajı üç buçuk milyondu. 

Fakat reklâm kifayetsizliği, satışı tesirsiz kılmaktadır. AKİS’in bugünkü halinde aylık 

masrafı 100 bin lira üstündedir. Halbuki AKİS yeni hamlelere ihtiyaç gösteriyordu. 

 

Türkiye’deki dergiler artık ancak ofset baskıyla yaşayabilecekler, gelişebileceklerdir. 

Bir ofset rotatif tesisi ise en az 2 milyon liralık sermayeyi gerektirmektedir. AKİS’in 

yayınını tatil ederken böyle bir dergiyi çıkarabilmenin maddî şartlarını hazırlama 

yolunda çalışmalara başlanmış bulunulmaktadır.  

 

AKİS’in gelecek son sayısında “AKİS’in Hikâyesi”ni bulacaksınız. Bu hikâye daima, 

Türk Basınının en ilgi çekici sayfalarını teşkil edecektir.14  

                                                 
14 Kurtul Altuğ, “Akis’den size”, Akis, sayı 11, 25 Aralık 1967. 



 15

YÖN İLE İLGİLİ BELGE15 
 

AMERİKAN BÜYÜKELÇİLİĞİ, ANKARA 

12 Temmuz 1967 

 

Konu: Yön’ün ölümü 

 

Aşırı solcu Yön dergisi Temmuz ayının ilk haftasında haftalık yayınına son verdiğini 

ve bundan böyle günlük yayınlanacağını ilan etti.16 Günlük olarak yeniden 

yayınlanması ile ilgili hiçbir işaret yok, birçok siyasi gözlemci de derginin siyaset 

sahnesinden silindiğine inanıyor. Dergiye sık sık katkıda bulunan yazarlardan İlhan 

Selçuk bile Yön’den yeni kavramları topluma sokmuş ve fazlasıyla eskimiş tabuların 

itibarını yok eden geçmişe ait bir yaratık olarak bahsetti.17 CHP yanlısı Kim ise 

Yön’ün daha iyi sosyal ve ekonomik şartların yerleşmesi için yön belirleyici bazı 

kavramların öncü kolu olarak Türkiye’nin siyasi tarihinde istisnai bir yere sahip 

olduğunu yazdı. AP ve GP yanlısı Yarın ise Yön’ün kapanışını okur sayısının 

azalmasına ve sol harekette bir bölünme olmasına bağladı. AP’li kaynaklar Yön 

olarak  bilinen grubun Kim gibi kanallardan ortanın solu CHP’ye nüfuz etmeye ve 

CHP’yi gerçek bir sosyalist parti haline dönüştürmeye çalışacağını bildirdi. Böyle 

beyanlar CHP ve ortanın solu liderlerinin  saygınlığını yıpratmayı amaçlayabilir ancak 

geçmişte Yön’ün Genel Sekreter Bülent Ecevit’e verdiği desteğin ışığında böylesi  bir 

gelişme muhtemeldir. Yön grubu mensuplarının siyasi görüşlerini ifade etmeye ve 

faaliyetlerini bir şekilde yürütmeye devam edecekleri muhakkak beklenebilir. Bu grup, 

solun Türkiye’de kabul edilebilmesi için belirleyici bir rol oynadı.  

 

Aralık 1961’de yayınlanan Yön’ün ilk sayısı 20.000 nüsha basıldı ve tamamı ilk gün 

satıldı. İkinci sayısı 50.000 nüsha basıldı. Beş yıl boyunca Yön öğrencilerin popüler 

bir maskotuydu. Öğrenciler dergiyi otobüslerde taşır, halka açık yerlerde okumayı 

tercih eder veya konuşmalarda dergideki yazılardan atıflarda bulunurlardı. 

                                                 
15 NARA, RG 59 General Records of the Department of State-General Foreign Policy Files 1967-1969 Box 394, 
12 Temmuz 1967 tarih PPB 9 POL 12 TUR sayılı belge. 
16 “Bir derginin hikayesi”, Yön, 30 Haziran 1967, s. 8-9. 
17 İlhan Selçuk, “YÖN için”, Cumhuriyet, 1 Temmuz 1967. 



 16

Popülaritesi 1967 yılında hızla düşmeye başladı. En son tirajı 15.000’in altında 

olduğu tahmin ediliyordu. Öyle olmasına rağmen derginin kapanışı alışılmamış 

şekilde ani oldu. Birçok siyasi gözlemci kapanışla ilgili tam hikâyenin henüz 

bilinmediği konusunda ihtiyatlılar. Yön’ün çarpıtılmış haberciliğinin en gözde hedefleri 

olan Amerikalılar’ın Yön’ün ölümü karşısında yas tutmaları pek zordur. Ancak Yön  

sola bir ses ve bir ortam vermek suretiyle Türkiye’nin daha açık bir topluma 

dönüşmesine giden yolda katkıda bulundu. 



 17

AKŞAM İLE İLGİLİ BELGE18 
 
Amerikan Başkonsolosluğu 
 
Aşırı Solcu Akşam: “Amerikalıların Dostu” 
 
GİRİŞ 
 

Bir Başkonsolos ya da USIS görevlisi, İstanbul’un günlük gazetelerinden aşırı solcu 

Akşam gazetesinin sahibini, yayın veya Yazı İşleri Müdürü’nü her aradığında veya 

ziyaret ettiğinde gazete yetkilileri hemen hemen her zaman gazetelerinin komünizm 

yanlısı ve Amerikan aleyhtarı olduğuna dair isimsiz “düşmanlar”ın ortaya attığı 

iddialardan söz etmekteler. Bu iddiaları, haberleri nesnel bir şekilde yansıtmak 

istediklerini belirterek protesto etmekteler ve yapılmış herhangi bir hata varsa bunları 

dikkatlerine sunmamızı bizlerden ısrarla istemekteler. Cevabımız yayınlanmış bir 

hatayı “düzeltme”nin imkânsız değilse bile zor olduğu şeklindedir. Buna ek olarak 

Akşam’dan daha dengeli bir habercilik anlayışı ve haberlerin yayınlanmasından önce 

kaynaklarını daha iyi kontrol edilmesini görmeyi umut ettiğimizi aktarmaktayız. 

 

PEVA Ltd. Şti.’nin 1967 yılında yaptığı araştırmada öğrencilerin yüzde 30.8’inin, 

hükümet görevlilerinin yüzde 25.8’inin Akşam okuduğu görüldüğünden gazetenin 

haberleri doğru bir şekilde vermesinde sağlanacak gelişme ABD çıkarları açısından 

faydalı olacaktır. 

 

ÖZET 
 

Akşam izledikleri siyasetin ve sorunlarının tarafımızdan anlaşılması için yeniden 

çağrıda bulundu ve bizleri gazetenin bütün haberleri nesnel bir şekilde yansıtmaya 

çalıştığına tekrar ikna etmeye çalıştı. Yayın Müdürü (Akşam’daki gerçek patron) ile 

Yazı İşleri Müdürü’ne yapılan son iki ziyaretin her birinde, Amerika ile ilgili haberleri 

yayınlamadan önce bunları kontrol etmeyi denemeye mutabık oldular. Bu  türdeki ilk 

denemeleri ABD’in Hanoi’ye bir arabulucu gönderdiğini belirtir 13 Şubat tarihli raporu 

                                                 
18 NARA, RG59 Records of the Department of State – Central Foreign Policy Files 1967-1969, Culture and 
Information 1969, 20 Şubat 1968 tarihli PPB 9 TUR sayılı belge.  



 18

teyit edip etmeyeceğimizi öğrenmek için telefon etmeleriydi. Hiç şüphesiz bekledikleri 

cevabı aldılar ve şimdi artık “Ne yapalım, bir kere denedik, değil mi?” diyebilme 

şansına kavuştular. Ne var ki, aynı zamanda ikinci sayfadaki “Düşünceye saygı” 

sütununa (Çetin Altan’ın Amerikan aleyhtarı “Taş” köşesinin yanındaki) Amerikan 

siyaseti hakkında makaleler yazmamızı teklif ettiler. Yazı sadece Akşam’a verildiği 

takdirde, ayda bir defa imzalı bir makaleyi (“virgülüne dokunmadan”) 

yayınlayacaklarına söz verdiler. Eğer makale Türkiye’de yaşamayan bir Amerikalı 

tarafından yazılmışsa, bu kişinin iyi bilinen bir isim olması gerekmekte. USIS bu teklif 

üzerinde çalışmakta. Sadece Akşam okurlarına gazetede hiç görmedikleri bazı 

gerçekleri ve görüşleri göstermek için bile olsa bu teklifin bizim açımızdan kimi 

faydaları olabilir. ÖZET SONU 
 

8 Şubat tarihinde rapor veren görevlinin, İstanbul’da yayımlanan Amerikan aleyhtarı 

Akşam gazetesi (145.000 tirajlı) Yayın Müdürü Malik Yolaç ile görüşmek üzere 

randevusu vardı. O sabah gazetede “Amerikan Dostluğu” başlıklı sıra dışı bir başyazı 

yayımlanmıştı. Başyazının konusu Akşam’ın Amerikalı liderleri ve siyasetlerini Türk-

Amerikan dostluğu adına eleştirdiği ve bu nedenle Akşam’ı Amerikan aleyhtarı 

olmakla suçlamanın haksızlık olduğuydu. 19 

 

Raporu veren görevli, Yolaç ve Makale ve Fıkralardan Sorumlu Müdür Doğan Koloğlu 

ile birlikte başyazıyı ve Akşam’ın ABD’yi tenkit ettiği üç konuyu, ikili antlaşmalar, 

Kıbrıs ve Viet-Nam konularını tartıştılar. 

 

İkili Antlaşmalar 
 

Yolaç, Türk hükümetinin antlaşmaları kendi çıkarları doğrultusunda imzaladığını 

kabul etti. Ancak Türkiye’nin çıkarlarının değiştiğini ve NATO’un zorlaması nedeniyle 

Türkiye’nin hazır bulundurmayı kabul ettiği büyük bir ordunun getirdiği yükün altından  

kalkamayacağını vurguladı. Raporu veren görevli ne NATO’nun, ne de ABD’nin Türk 

hükümetine zorla bir antlaşma kabul ettirmediğini; çeşitli Türk hükümetlerinin 

Türkiye’nin çıkarlarına uygun olduğunu düşündükleri antlaşmalara imza attıklarını ve 

demokratik yollardan iş başına gelen Türk hükümetinin halihazırda bu ikili 

                                                 
19 “Amerikan dostluğu”, Akşam, 8 Şubat 1968. 



 19

antlaşmaların resmileştirilmeleri amacıyla ABD ile müzakerelerde bulunduğunu öne 

sürdü. Yolaç, demokratik yollardan seçilen Türk hükümetlerinin ittifakları ve 

antlaşmaları Türkiye’nin çıkarları açısından uygun gördükleri iddiasını reddetti: 

“Yalnızca Amerika ile İngiltere gibi medeni toplumlarda demokratik hükümetler 

olabilir; Türkiye henüz medeni bir toplum değil.” Solcu aydınların sıklıkla söz ettiği, 

Türkiye’yi, “cahil yığınların oylarını elde etmek için dini istimar eden” siyasetçilerin 

değil kendilerinin yönettiğini tekrar etti. “ABD bunu idrak edemeyerek büyük bir hata 

yaptı” dedi. Rapor veren görevli ise bu sözlere, Yolaç’ı ziyaret etmesinin ABD’nin 

yalnızca tek bir Türk hükümetini tanıyor olsa da muhalefet sözcülerini görmezden 

gelmediğinin bir işareti olduğunu belirterek karşılık verdi. 

 

Kıbrıs 
 

Yolaç, ABD’nin Kıbrıs ihtilafıyla ilgili siyasetinin Türk halkını ABD ile olan ittifakın 

değeri hakkında genel olarak hayal kırıklığına uğrattığı şeklindeki alışıldık argümanı 

gündeme getirdi. Yolaç, rapor veren görevlinin ABD’nin Kıbrıs ile ilgili siyasetini ve 

eylemlerini genel hatlarıyla açıkladığı argümana itiraz etmedi. Sadece Johnson’un 

İnönü’ye yolladığı “patavatsız” mektubun ardından, mesnetli veya mesnetsiz, ABD’nin 

Türkiye’ye karşı sadakatsiz olduğu, Altıncı Filo’nun müdahalesi vb., suçlamalarına 

genellikle inanıldığını söyledi. “O mektup alındığında hükümetteydim ve okuduktan 

sonra kendimizi hasta hissettiğimizi hatırlıyorum” dedi.20 Bu olayı son Kıbrıs krizi ve 

Vance misyonu ile karşılaştırdı ve ABD’nin Türkiye ile ilişkilerini nasıl yürütmesi 

gerektiği konusunda bir şeyler öğrendiğini söyledi. Bu noktada Koloğlu söze girerek 

rapor veren görevliye, son kriz esnasında hükümet yanlısı Hürriyet gazetesinin 

takındığı Amerikan aleyhtarı tutumu hatırlattı. Hürriyet’in “Johnson, Yeter Artık!” 

manşetinden bahsetti ve kimi diğer gazetelere göre Akşam’ın nisbeten daha ılımlı ve 

nesnel bir tutum izlediğini öne sürdü. 

 

Viet-Nam 
 

                                                 
20 Tarihe “Johnson’un Mektubu” olarak geçen ABD Başkanı Lyndon Johnson’un Başbakan İsmet İnönü’ye 
gönderdiği mektup Türkiye Cumhuriyeti’nin Kıbrıs’a askerî müdahale yapılmasını önlemek için kaleme 
alınmıştı. Bu konuda bir araştırma için bkz. Halûk Şahin, Gece Gelen Mektup, Cep Kitapları, İstanbul, 1987. 



 20

Konuşma süresince Yolaç ile Koloğlu rapor veren görevliyi Akşam’ın aslında 

Amerikan aleyhtarı olarak değerlendirilmemesi gerektiğine ikna etmeye çalışarak 

gazetenin “nesnelliği”nin altını çizdiler. Rapor veren görevli, Çetin Altan’ın Amerikan 

aleyhtarı köşesi bir kenara bırakılsa dahi, Akşam’ın Viet-Nam savaşı konusundaki 

haber ve köşe yazılarının birçoğunun Amerika aleyhinde olduğunu söyledi. Koloğlu 

Akşam’ın yalnızca Amerikan gazeteleri, Associated Press, Reuters ve Anadolu 

Ajansı gibi Amerikan kaynaklarını kullandığını söyleyerek buna karşı çıktı. Rapor 

veren görevli yakındaki o günkü nüshayı aldı ve Associated Press’in tank 

kullananların Kuzey Vietnamlı birlikler olduğunu bildirmesine rağmen, Akşam’daki 

“Vietkong Tanklarla Saldırdı” manşetinin21 Yolaç’ın Vietkong’un “bir avuç baldırı 

çıplak özgürlük savaşçısı”ndan oluştuğuna yönelik iddiasıyla çeliştiğine dikkat çekti. 

Koloğlu mazeret beyan ederek manşette “Kuzey Vietnamlılar” yazabilmek için yeterli 

yer olmadığını söyledi, ancak saldırganların gerçekte Kuzey Vietnamlı olduklarının 

haberin içinde açıklandığını belirtti! Yolaç daha sonra bu tür tahrifatlara dair tuhaf bir 

açıklama yaptı: “Halk savaşın karmaşasını anlamıyor; bunu büyük bir güç ile küçük 

bir ‘kurtuluş hareketi’ arasındaki mücadele olarak görüyor.” Rapor veren görevli, 

gazete okurlarının savaşın karmaşasından bihaber olsa da gazete yazarlarının 

bihaber olmadıklarını söyleyerek buna itiraz etti. 

 

Yolaç ile Koloğlu daha sık bir araya gelinmesi teklifinde bulundu ve tekrar Akşam’ın 

haberlerinde görülebilecek hataların düzeltilmesi için kendileriyle irtibata geçmemizi 

istedi. 

 

12 Şubat tarihinde USIS Enformasyon memuru ile rapor veren görevli, Hue’de 

kullanılanın gözyaşı gazı olduğuna ilişkin Associated Press’in haberini gözardı 

ederek TİP Genel Başkanı Mehmet Ali Aybar’ın ABD’nin (Kuzey Vietnamlı kaynaklara 

göre) “zehirli gaz” kullanmasını kınayan haberi yayınladıklarına22 şikâyet etmemiz 

üzerine Akşam’ın tepkilerini sınamak için Yolaç ile Koloğlu’nu aradı. Yolaç ve Koloğlu 

Associated Press haberinde kullanılanın gözyaşı gazı olduğunun net bir şekilde 

belirtilmediğini ve sadece bir Türk siyasi parti başkanının açıklamasını 

yayımladıklarını, bunun yanında “Amerika’nın dostu” Hürriyet’in “nükleer savaş” 

ihtimalini manşetine taşıdığını söyleyerek zararı telafi etmeye çalıştılar ve özürlerini 

                                                 
21 “Vietkong tanklarla saldırdı”, Akşam, 8 Şubat 1968. 
22 “Vietnam’a zehirli gaz kullanılıyor”, Akşam, 12 Şubat 1968. 



 21

bildirdiler. Associated Press’in aynı olayla ilgili yazısından haberdar edilmeyen 

Akşam okurlarının kafalarında uyanan izlenimin ABD’nin zehirli gaz kullandığı 

olduğunu hatırlattık; Yolaç ile Koloğlu’na Associated Press’e mi yoksa Aybar’a mı 

inandıklarını sorduk. Tereddüt ettiler, daha sonra ise bunun, özellikle “tarafsız” 

kaynaklar olmak üzere, diğer kaynakları değerlendirmelerine bağlı olacağını 

söylediler. Eğer, örneğin kendilerine zehirli gaz kullanıldığını inkâr eden General 

Westmoreland’ın23 bir beyanatını ve bir Fransız gazetecisinin makalesini 

gösterebilirsek bunu kesinlikle yayınlayacaklar. Yayınlandıktan sonra kendilerini 

kusurlarla ilgili olarak rahatsız etmek istemediğimizi, ancak haberlerini dengeli 

vermeye uğraşacaklarını umduğumuzu vurguladık. Ellerine özellikle Türkiye’de 

cereyan eden, kimi sözde ABD planı veya eylemi hakkında teyit edilmemiş bir haber 

ulaştığında bu haberi teyit veya inkâr edip edemeyeceğimizi, ya da hakkında 

açıklama yapıp yapamayacağımızı öğrenmek için bizi aramalarını teklif ettik. 

 

Bir gazeteyi yayınlarken [yaşanan] zaman sıkıntısı meselesinden şikâyetçi oldular. 

Sorumluluk sahibi gazeteci olmak ve haberleri yayımlanmadan önce mümkün 

olduğunca kontrol etmek istediklerini bildiğimizi söyledik. Yolaç, tamamı imzalı 

makalelerden oluşan ikinci sayfaya dokunamadığını belirttiğinde ikinci sayfada yer 

alan (hemen hemen tamamiyle Amerikan aleyhtarı bir içerik taşıyan taşlama köşesi) 

“Şeytanın Gör Dediği”ni kimin yazdığını sorduk. Yolaç köşenin tüm gazete 

çalışanlarının ürünü olduğunu ve bu nedenle yoldan saptığında düzeltilebileceğini 

söyledi. Öte yandan, Çetin Altan veya İlhami Soysal imzalı makalelere 

dokunulamayacağını belirtti. Yolaç, Altan’ın köşesinin yanındaki “Düşünceye saygı” 

sütununda çeşitli gönüllü yazarların imzalı makalelerinin yer aldığını söyledi ve eğer 

biz de Amerikan siyaseti hakkında bir yazı yazmak istiyorsak [yazının] “virgülüne 

dokunmadan” o sayfada yayınlanacağını ekledi. Westmoreland veya McNamara24 

gibi tanınmış bir Amerikalı tarafından kaleme alınmış özel bir yazı olursa bunun çok 

daha da iyi olacağını telkin etti. “O zaman ön sayfaya koyarız!” Yolaç’a General 

Westmoreland ile McNamara’nın çok meşgul olduklarını hatırlattık, ancak yetkili bir 

Amerikalı’dan böyle bir makalenin teminini araştıracağımızı da ekledik. 

 

                                                 
23 General William Westmoreland 1964-1968 yılları arasında Vietnam’daki Amerikan Askerî Yardım Komutası 
Komutanı idi. 
24 Robert S. McNamara Savunma Bakanı idi. 



 22

O gün öğleden sonra Koloğlu rapor veren görevliyi arayarak Anadolu Ajansı’nın 

ABD’nin Hanoi’ye bir arabulucu gönderdiğine ilişkin bir haber geçtiğini söyledi. 

Koloğlu ivedi bir teyit istedi. Bunu kendisine [hemen] sağlayamayacağımızı biliyor 

olmalıydı. Rapor veren görevli konuyu araştırarak kendisini arayacağını söylediğinde 

Koloğlu’nun cevabı hazırdı: “Mesleğimizin şartlarını anlamıyorsunuz!” Yine de, 

bildiğimiz kadarıyla, bunun Akşam’dan birinin arayıp da bir haberi kontrol ettiği ilk 

durum olması kayda değerdir. Geçmişte verilen buna benzer sözler anında 

unutulmuştu. Akşam’ın 1 Şubat tarihli “Savaşın Eşiği” ile 15 Şubat tarihli “Dünya 

Barışı” başyazılarının her ne kadar hatalı olsalar da, arasındaki karşıtlık da ayrıca 

dikkate değerdir ve ABD’ye karşı pek az iyileşen tutum iki başyazının başlığının 

dolaylı olarak anlattığı kadar çarpıcı değildir. 

 

Akşam’ın komünizm yanlısı ve Amerikan aleyhtarı olduğuna yönelik ithamlara karşı 

Yolaç ile Koloğlu’nun görünürde sergiledikleri endişe ilginçtir. Akşam’ın malî sorunlar 

yaşadığı söylentileri mevcuttur. Ne var ki rakibi Cumhuriyet ile karşılaştırıldığında 

baskısının kötü ve özelliklerinin yetersiz olmasına rağmen Türkiye’de faaliyet 

gösteren bazı Amerikan şirketleri de dahil olmak üzere Cumhuriyet kadar reklam 

aldığı görünmektedir. (Yolaç’ın borçlarından kurtulmasını sağlamak amacıyla 

gazeteyi bir yıl önce Yolaç’tan “satın alan” ancak izlenen siyaset konusunda kararları 

ona bırakan gazetenin imtiyaz sahibi) Nur Ökten (başta [Çetin] Altan ve [İlhami] 

Soysal’ı kastederek) yazarları nedeniyle gazetenin sol kesime hitap ettiğini açıkça 

söyledi. Ökten gazetenin ayakta kalabilmek için kendi piyasası için yazmak zorunda 

olduğunu belirtti. Bununla beraber, aşırı uç olarak nitelendirilmek Yolaç ile Koloğlu 

gibi gazetecilerin meslekî haysiyetlerine dokunuyor olabilir. Hükümetin gazetenin 

para cezasına mahkûm edilmesine yol açacak bir mahkeme kararından daha ciddi 

sonuçlar doğurabilecek herhangi bir teşebbüste bulunması pek mümkün değilse de, 

böyle bir girişinde bulunulması ihtimalinden dahi korkuyor ve böylesi bir teşebbüsün 

ABD’nin baskısıyla çabuklaşabileceğini bile bekliyor olabilirler. Koloğlu yakın bir 

zamanda Cumhurbaşkanı [Cevdet] Sunay’a hakaret ettiği gerekçesiyle dava konusu 

olan Çetin Altan’a ait bir yazıyı yayımladığı için mahkeme karşısına çıktı. Zamanını 

alması dışında bundan dolayı çok rahatsız olmuş gibi görünmüyor. Akşam’ın 

“dostane eleştiri” yaklaşımının arkasında başka emeller olabileceği gibi, “virgülüne 

dokunmadan” imzalı bir makale yayımlama teklifi ciddi şekilde dikkate alınmalıdır. 

USIS Enformasyon memuru, Büyükelçi Harlan Cleveland’ın NATO hakkında 



 23

yazacağı makaleyi yayımlayıp yayımlamayacaklarını öğrenmek üzere USIS 

Ankara’nın önerisiyle 20 Şubat tarihinde Yolaç’ı tekrar ziyaret etti. Yolaç bunu şartlı 

olarak kabul etti. Makale [konuya] Türkiye’nin NATO içinde oynadığı rol ve üyeliğinin 

[NATO’ya] getirdiği avantajlar açısından yaklaşmalıdır. Akşam okurlarının ilk defa 

bazı NATO yanlısı olguları ve argümanları okumaları kesinlikle zarar getirmeyecek, 

aksine kimi faydalar sağlayabilecektir. 

 

 



 24

Amerikan Başkonsolosluğu 

1 Nisan 1968 
 
Konu: Solcu basın “Çok Gizli ABD Belgeleri” yayınladı25 
 

Solcu Akşam gazetesinin 8 Mart tarihinde NATO ülkelerinde bulunan ABD 

komutanlarına olağanüstü hallerde gerekli bölgeleri işgal etmeye yetki veren 

“USCINCEUR OPLAN” başlığını taşıyan “gizli” ve “çok gizli” damgalı belgeleri 

yayınlamasıyla birlikte Türk solcuları ABD ve NATO aleyhtarı kampanyalarında yeni 

bir fasıl açtılar.26 Bu faslın en son sayfası 26 Mart tarihinde “çok gizli” ibareli iki  

belgenin daha (biri Akşam gazetesinin yayınladığı fotokopilerin tıpkısı gibiydi) haftalık 

solcu Ant dergisi tarafından yayınlanmasıydı. Ant bu belgelerin Amerikalı 

komutanlara Avrupa ve Türkiye’yi “çöl” e dönüştürecek kimyasal ve biyolojik silahları 

kullanmalarına ilişkin talimatlar veren belgeler olduğunu ileri sürdü.27  

 

Kendileriyle konuştuğumuz Akşam gazetesi editörleri 8 Mart tarihli haber, Ankara 

muhabiri İlhami Soysal tarafından yazıldığından nihai kaynağını bilmediklerini 

söylediler. Yazıda belgelerin ilk önce Belçika Parlamentosu’nda ve ismi verilmemiş 

bir Norveç gazetesinde ortaya çıktıkları yazılıydı. Ant makalesinin bir kısmı ise İtalyan 

ABC dergisinin 17 Mart tarihli nüshasından alınmıştı. 

 

İstanbul’da irtibatta olduğumuz kişilerin hiçbirinden şimdilik her iki makale için yorum 

veya soru gelmedi. Başka hiçbir gazete Akşam ve Ant makalelerinden söz etmedi. 

Şüphesiz bu haberler genelde TİP’in Türkiye’nin NATO üyeliğine ve ABD ile 

imzaladığı ikili antlaşmalara karşı sürdürdüğü kampanyanın bir parçası olarak kabul 

edilmekte. Dahası, Akşam ve Ant’ta yayınlanan fotokopileri okuma zahmetine 

katlanan herhangi biri, özgünlüklerine inansın veya inanmasın, makalelerde varılan 

sonuçların mesnetsiz olduğunu görecektir.   

 

Akşam “Bu belgeler Dışişleri Bakanlığımızın dosyalarında mı?” sorusuna bir cevap 

istedi. Ertesi gün, 9 Mart günü, bir Dışişleri Bakanlığı sözcüsünün hiçbir yanlış 

                                                 
25 NARA, RG 59 General Records of the Department of  State-Central Foeign Policy Files, 1967-1969, Culture 
an Information 1969, 1 Nisan 1968 tarih ve XRR-DEF 4, NATO sayılı belge. 
26 İlhami Soysal, “İkili Antlaşmayı açıklıyoruz”, Akşam, 8 Şubat 1968. 
27 “Amerika’nın Türkiye’yi ve Avrupa’yı Mahvetme Planları…”, Ant, 26 Mart 1968, Sayı 65. 



 25

anlamaya mahal vermeyen tekzibini yayınladı.28 Ancak tekzibin yüksek düzeyde 

Dışişleri bürokratlarının sabahın erken saatlerinde tertip ettikleri toplantılardan ve 

Dışişleri Bakanı ile Amerikan Büyükelçisi arasındaki “uzun ve gizli” bir müzakereden 

sonra yayınlandığını belirtti. Ant ise her türlü tenkide karşı “ANT bu belgeleri 

Türkiye’de de yayınlanmak suretiyle Türkiye halkına karşı görevini yerine getirmiştir; 

bu  belgeleri yalanlama gayretleri ise, o gayretlerin sahiplerinin ihanetini ortaya 

koyacaktır” satırlarıyla kendini savundu.29 

 

YORUM: İstanbul’da yayınlanan günlük antikomünist Haber gazetesinin 7 ve 9 Mart 

tarihli nüshaları “Aşırı solun kökü dışarda” olduğuna dair ilginç kanıtlar getirmekte. 

Aynı kapak tasarımı - bir gerilla çetesi tarafından havada tutulan silahlar - Ant’ın 28 

Kasım 1967 nüshasında ve haftalık İtalyan dergisi La Sinistra’nın 13 Ocak (yılı 

belirtilmemiş) tarihli kapağında yer almış. Haber her iki kapağı yayınladı. 9 Mart 

tarihinde Haber Lenin’i bir grup işçi ile birlikte görüntüleyen bir fotoğrafı yayınladı. Bu 

fotoğraf Moscow News ile 14 Kasım 1968 tarihli Ant dergilerinin kapaklarında yer 

alıyordu.  

 

TİP’in 1968 yılının Ocak ayında Roma’da düzenlenen Akdeniz ülkeleri komünist ve 

sosyalist partilerinin toplantısına iştirak etmiş olması şüphesiz NATO ve ABD 

aleyhtarı kampanyalarda kullanılacak malzemeler için yeni kanallar açtı.30 Akşam ve 

Ant’ın tamamı değilse bile bazı yazarları bu kampanyada TİP ile birlikte çalıştıkları 

kuşkusuz. Onların diğer NATO ülkelerinin solcularıyla malzeme değiş tokuşunda 

bulunmalarını bekleyebiliriz. Bu tür malzemelerin diğer NATO ülkelerinde ilk ortaya 

çıktıklarında haberdar edildiğimiz takdirde, “Batı’nın emperyalist komplolarının 

ifşaası”na karşı daha iyi hazırlıklı olabileceğiz.  

 

 

 

 

                                                 
28 “İkili anlaşma sorunu Senato’ya getirildi”, Akşam, 9 Mart 1968. 
29 “Amerika’nın Türkiye’yi ve Avrupa’yı mahvetme planları’, Ant, 26 Mart 1968, sayı 65. 
30 Burada sözü edilen toplantı Akdeniz İlerici Partiler Toplantısı’dır. Dönemin İçişleri Bakanı Faruk Sükan’ın 
TİP’in Komünist partiler ile ilişkili olduğunu beyan etmesi üzerine TİP Genel Başkanı M. Ali Aybar bu demeci 
kınamıştı. Bkz. “Aybar: TİP’in yabancı partilerle ilişiği yok”, Akşam, 7 Şubat 1968. 


